Kraanspoor - Amsterdam

 

Hoofdaannemer: Bouwcombinatie V.o.f. Bot Bouw - M.J. De Nijs

Opdrachtgever: ING Real Estate Development

Architect: Ontwerpgroep Trude Hooykaas

Constructief advies: Aronsohn

Bouwfisica advies: LBP

 

Projectomschrijving

Aan het Westelijke deel van de Noordelijke IJ-oever is het project Kraanspoor gereailiseerd. Een uniek project waarbij het historische Kraanspoor de basis vormt voor een modern nieuw kantoorgebouw.

Het oude kraanspoor bestaat uit een 270 meter lange en 9 meter brede betonconstructie op 13,5 meter hoge betonkolommen. Vanaf 1952 fungeer de het kraanspoor als fundering van twee grote hijskranen, die zorgden voor de verlading van schepen. In 1997 kwam ontwerpgroep Trude Hooykaas met een plan voor een nieuw kantoorgebouw bovenop de bestaande constructie.

Het nieuwe kantoorgebouw krijgt een volledig glazen gevel en zweeft boven de bestaande constructie. De relatie tussen oud en nieuw is behouden door de breedte van de opbouw te laten relateren aan de breedte van het kraanspoor. Tevens zijn de vier oude trappenhuizen in ere hersteld door ze te gebruiken als stijgpunten. Van binnenuit is er zicht op de stalen constructie en de glazen gevel biedt de mogelijkheid tot een maximaal uitzicht over de omgeving. Het kantoorgebouw bestaat uit een staalskelet met infra+-vloeren. Kabels en leidingen lopen door de holle ruimten van de vloeren, zowel door de liggers als door de sparingen in de liggerlijven. De vloeren, voorzien van betonkernactivering, zorgen voor de basis koeling en verwarming. Een warmte pomp die het IJ-water als bron gebruikt zorgt voor het opwekken van warmte en koude. De gevel is opgebouwd uit twee lagen, de zogenaamde klimaat gevel. De buitenste gevel is voorzien van glazen horizontaal beweegbare lamellen die zorgen voor zonwering en ventilatie.

 

Toegepaste Mavotrans materialen bij dit project

Mavotrans is één van de hoofdleverenacier voor de bouwproducten op dit werk. Dus alle mogelijke bouwproducten hebben wij hier mogen leveren van afstandhouders tot afdichtingstapes en van stekkenbakken tot centerpennen.

Ook zijn vele meters rubbergranulaat van het type Menhir Z-15 toegepast. Het rubbergranulaat is toegepast als oplegmateriaal op de stalen profielen van alle infra+-vloeren in het gebouw. Menhir Z-15 is verouderingbestendig, blijvend veerkrachtig en heeft een trillingdempende werking.

 

 



Contact

Mavotrans B.V.
Storkstraat 25
2722 NR Zoetermeer
T: +31 79 344 63 63
F: +31 79 344 63 88
E: info@mavotrans.nl
 

Plaka Group

MAVOTRANS OPLOSSINGEN VOOR DE BOUW

Mavotrans® is a registered trademark of Mavotrans B.V. 

© 2013 All rights reserved by Mavotrans